Instituția de supraveghere a piețelor financiare propune revizuiri importante ale polițelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru autovehicule, care vor afecta considerabil șoferii.
Noile prevederi sugerate de instituția de supraveghere aduc schimbări de bază referitoare la sistemul de recompense/pedepse pentru șoferi, durata pentru care polița este valabilă, penalitățile pentru conducătorii auto care nu dețin astfel de asigurări și metoda de preplata a compensației către cel păgubit.
O schimbare principală vizează sistemul de bonus/malus, care urmează să fie profund reconfigurat. Acest ajustament include criterii noi care vor fi considerate pentru penalizarea conducătorilor auto, modificând costul poliței de asigurare în acord cu comportamentul acestora pe drumuri. Factori cum ar fi antecedentele de daune, gravitatea și natura pagubelor create, greselile la volan sub influența substanțelor inebriante sau a stupefiantelor, prezentarea de declarații inexacte când se încheie polița RCA, evitarea asigurării continue și abaterile rutiere vor avea un rol în determinarea prețurilor.
De asemenea, șoferii mai pot cere includerea unui sistem de deducere pentru a diminua prima de asigurare, iar suspendarea valabilității poliței RCA este posibilă numai în cazul polițelor semestriale sau anuale, și doar până la terminarea perioadei asigurate. Anularea temporară se procesează printr-o simplă cerere la compania de asigurări.
O modificare remarcabilă se referă la metoda de achitare a polițelor RCA. Conform noilor recomandări, cei asigurați vor avea opțiunea de a plăti în tranșe lunare, la fiecare trei luni sau jumătate de an, dar doar pentru polițele anuale. Această posibilitate trebuie oferită obligatoriu de compania de asigurări și este la alegerea clientului, cu situații în care asiguratorul poate refuza această metodă, precum întârzieri anterioare la plata polițelor RCA sau la alte tipuri de asigurări.
Companiile de asigurări vor trebui să raporteze la Biroul central de asigurări auto din țară detaliile privind cei care au restanțe la rate, într-un mod similar cu cel în care instituțiile bancare transmit informații despre datornici la instituțiile de credit.
Introducerea conceptului de plată anticipată a daunei
Un element esențial nou este instituirea conceptului de plată anticipată a daunei, cunoscut și ca sistem de gestiune directă. Cadrul legal definit va specifca circumstanțele în care o persoană păgubită poate obține compensații în avans pentru reparația bunului avariat, exceptând vehiculele care suferă de daune majore sau periculoase așa cum sunt definite de reglementările privind controlul tehnic periodic.
Pentru conducătorii auto care se află la volan fără poliță RCA, este vizată o colaborare întărită între diferite autorități, incluzând Poliția și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Baza de date gestionată de biroul de asigurări auto va fi conectată direct cu sistemul Ministerului de Interne și cel al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere până la 30 septembrie 2024, permițând verificarea pe loc a existenței asigurării. Se sugerează, în plus, aplicarea de amenzi prin intermediul scannerelor de trafic ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere imediat după această dată.
Penalitățile pentru cei care conduc fără poliță RCA se vor adapta, făcând distincție în funcție de categoria vehiculului și riscul asociat. Valoarea amenzilor va varia în funcție de tipul automobilului, vehiculelor destinate transportului de persoane, sau a celor pentru transportul de marfă, bazându-se pe greutatea totală autorizată maxim.